Algemene Voorwaarden
1. Definities
In deze algemene voorwaarden worden bepaalde definities gebruikt. Hieronder staat wat ze betekenen.
1.1. EVS Communicatie, de eenmanszaak van Eva van Sluijs, gevestigd te Helmond, Leeuwenborchweide 41, onder KvK-nummer 94680892. In deze Algemene Voorwaarden ook wel aangeduid als “ik” of “mij(n)”.
1.2. Klant: iedere (rechts)persoon die een of meerdere diensten of producten van mij afneemt. In deze Algemene Voorwaarden wordt ook wel aangeduid als “jij/je” of “jou(w)”.
1.3. Partijen: jij als Klant en ik als EVS Communicatie samen. In deze Algemene Voorwaarden ook wel aangeduid als “wij/we” of “ons/onze”.
1.4. Opdracht: de opdracht van jou tot het verlenen van een of meerdere diensten door mij.
1.5. Overeenkomst: de overeenkomst die tot stand is gekomen of komt tussen ons.
2. Toepasselijkheid
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op:
- alle overeenkomsten tussen ons;
- de fase voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst (zoals bij het doen van een aanbod);
- eventuele nieuwe of aanvullende overeenkomsten.
2.2. We kunnen afwijken van deze Algemene Voorwaarden, als wij dit uitdrukkelijk overeengekomen zijn, en zolang dit niet in strijd is met dwingend recht.
2.3. De toepasselijkheid van jouw Algemene Voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
2.4. De toepasselijkheid van artikel 7:404 BW is expliciet uitgesloten. Dat betekent dat indien een opdracht verleend is met het oog op mij, ik de uitvoering van de opdracht niet zelf hoeft te verrichten.
2.5. De toepasselijkheid van artikel 7:409 lid 2 BW is expliciet uitgesloten. Dit betekent dat, indien een opdracht met oog op mij is verleend, en ik kom te overlijden, mijn erfgenamen geen verplichting hebben om de belangen van jou na mijn overlijden te behartigen.
3. Aanbod/offertes & totstandkoming van de overeenkomst
3.1. Een aanbod of een offerte bevat een duidelijke, volledige en begrijpelijke omschrijving van de aangeboden diensten.
3.2. Duidelijke vergissingen of fouten in een aanbod of een offerte binden mij niet.
3.3. Een aanbod of offerte is maximaal 30 dagen geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of in de offerte staat vermeld.
3.4. Indien een aanbod of offerte wordt gedaan waar de dienst geen vast tarief heeft, maar waar het om een dienst op basis van uurtarief gaat, dan wordt op verzoek ingeschat hoeveel uur ik nodig heb om de dienst te verlenen.
3.5. Aan de geschatte uren voor een dienst op basis van uurtarief en het daaruit voortvloeiende totale tarief kunnen geen rechten worden ontleend. De geschatte uren kunnen in de praktijk zowel lager als hoger uitvallen. Ik factureer naar daadwerkelijk gewerkte uren, tenzij anders is overeengekomen.
3.6. Als je een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
3.7. Een overeenkomst komt tot stand wanneer je een offerte of aanbod hebt aanvaard.
3.8. Opdrachten worden schriftelijk door jou bevestigd. Wanneer jij er op een andere manier dan schriftelijk mee instemt dat ik begin met het uitvoeren van de Opdracht, dan geldt de inhoud van de offerte of het aanbod als overeengekomen en zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Nadere afspraken binden mij pas nadat deze schriftelijk door mij zijn bevestigd.
4. Tarieven
4.1. Alle tarieven die ik hanteer zijn exclusief btw, in euro's en exclusief eventuele overige bijkomende kosten (zoals, maar dit is niet beperkt tot: reiskosten en reistijd).
4.2. Alle tarieven die ik hanteer die op mijn website staan vermeld of die op een andere manier kenbaar zijn gemaakt, kan ik te allen tijde wijzigen.
4.3. Wanneer ik mijn tarief ga wijzigen, dan communiceer ik de tariefwijziging uiterlijk één maand van tevoren.
4.4. Ik mag een meerprijs in rekening brengen indien ik door omstandigheden die ten tijde van de offerte of het aanbod onbekend waren, aanvullend werk of meer werk moet verrichten dan eerder was overeengekomen. Ik geef een opgave met de meerprijs. Heb jij bezwaar tegen de aanvullende werkzaamheden of het meerwerk waarvoor de meerprijs geldt, dan heb jij het recht om deze werkzaamheden te weigeren. Je moet dan wel alsnog de betaling van de oorspronkelijk overeengekomen opdracht voldoen.
5. Spoed
5.1. Indien jij aangeeft spoed te hebben bij een opdracht, dan mag ik een additioneel percentage van mijn regulier gehanteerde tarief extra in rekening brengen, namelijk 30%.
5.2. Of er sprake is van spoed, is ter beoordeling van mij. Ik zal aangeven binnen welke termijn ik spoedopdracht kan afronden (= de spoedtermijn).
5.3. De uitvoering van de spoedopdracht vangt aan wanneer ik van jou een akkoord op de offerte of het aanbod heb ontvangen.
5.4. De verantwoordelijkheid van de daadwerkelijke voltooiing binnen de afgesproken spoedtermijn ligt óók bij jou. Van jou wordt verwacht dat je zo spoedig mogelijk reageert op bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, vragen die ik stel, zodat ik kan voldoen aan de wens om de opdracht binnen de spoedtermijn af te hebben.
5.5. Indien ik door jouw toedoen/nalaten mijn werkzaamheden niet kan afronden binnen de spoedtermijn, dan blijf je het spoedtarief verschuldigd.
5.6. Indien na aanvang van de uitvoering van de opdracht blijkt dat je geen spoed meer hebt bij de opdracht, dan blijf je het spoedtarief verschuldigd.
6. Betaling
6.1. Ik mag voorafgaand mijn diensten factureren, zowel het totaal overeengekomen bedrag als een deelbetaling. Daarnaast mag ik er ook voor kiezen om tussentijds (geheel of gedeeltelijk) te factureren.
6.2. Ik mag ervoor kiezen om pas te starten met het uitvoeren van de opdracht, zodra ik een betaling binnen heb.
6.3. Betaling dient binnen 30 dagen na factuurdatum te worden voldaan, zonder verrekening of opschorting.
6.4. Bezwaar over de hoogte van de factuur, schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Indien je niet aan jouw betalingsverplichting(en) voldoet, dan ben je van rechtswege in verzuim.
6.6. Wanneer je in verzuim bent, dan ben je de wettelijke rente verschuldigd en dan mag ik de buitengerechtelijke kosten in rekening brengen. Het bedrag voor buitengerechtelijke kosten bestaat uit minstens € 40 en dit ben jij zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag nadat de overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken.
6.7. Betaal je niet (volledig) of niet tijdig, dan kan ik de (resterende) werkzaamheden ter uitvoering van de opdracht opschorten, besluiten mijn werk pas te leveren zodra je de betaling hebt voldaan.
6.8. Wanneer er aan jouw zijde sprake is van liquidatie, faillissement, wettelijke schuldsanering of surseance van betaling,dan zijn jouw verplichtingen tegenover mij onmiddellijk opeisbaar. Ook mag ik mijn werkzaamheden opschorten of de overeenkomst beëindigen.
7. Uitvoering van opdrachten
Algemeen
7.1. Ik voer een opdracht uit met de zorgvuldigheid en deskundigheid die onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs van mij mag worden verwacht.
7.2. Ik voer een opdracht naar eigen inzicht uit.
7.3. Je moet mijn instructies opvolgen zodat ik de opdracht naar mijn inzicht kan uitvoeren.
7.4. Ik heb een inspanningsverplichting, en geen resultaatsverplichting. Dat betekent dat ik mijn best doe een bepaald resultaat voor jou te behalen, maar dat ik je geen resultaat kan garanderen.
Leveren van toegang, informatie, media, bescheiden en gegevens door jou
7.5. Je zorgt ervoor dat je alle relevante informatie, media, bescheiden en gegevens waarvan je begrijpt of redelijkerwijs dient te begrijpen dat die benodigd zijn voor correcte uitvoering van de overeenkomst, tijdig, in gewenste vorm en wijze levert aan mij. Hieronder wordt ook toegang tot relevante platformen verstaan, zoals voor e-mailmarketing, social media en/of jouw website.
7.6. Stel je de gevraagde toegang, informatie, media, bescheiden en/of gegevens niet, niet tijdig of niet behoorlijk beschikbaar, en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan mag ik mijn werkzaamheden opschorten.
7.7. Kosten die opgelopen worden doordat gevraagde toegang, informatie, media, bescheiden en/of gegevens niet, niet tijdig of niet behoorlijk worden geleverd, zijn voor jou.
7.8. Je staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, bescheiden en gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
7.9. Je zorgt ervoor dat jij bij het aanleveren en/of uploaden van teksten, afbeeldingen, logo’s, ontwerpen, en dergelijke, niet handelt in strijd met de intellectuele eigendomsrechten van derden.
7.10. Het behoort niet tot mijn opdracht om onderzoek te doen naar het bestaan van intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot informatie, gegevens, media en bescheiden die jij levert.
Derden
7.11. Ik mag mijn werk uitbesteden aan derden.
7.12. Ik ben niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door derden, tenzij de schade aan mij is toe te rekenen.
Levertermijn
7.13. Een door mij opgegeven levertermijn is altijd een geschatte termijn, tenzij anders uitdrukkelijk overeengekomen is dat er sprake is van een harde deadline. Een overschrijding van een doorgegeven geschatte levertermijn geeft jou geen recht op ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding.
7.14. De binding van mij aan een uitdrukkelijk overeengekomen harde deadline vervalt indien je wijzigingen in de opdracht wenst of wanneer blijkt dat er aanvullend werk gedaan dient te worden.
8. Feedbackrondes
8.1. Bij de volgende diensten zitten twee feedbackrondes in het tarief inbegrepen: het schrijven van teksten (waaronder voor e-mailmarketing en PR), communicatie-advies, en social media content.
8.2. Een feedbackronde vindt plaats nadat een conceptversie is geleverd aan jou.
8.3. Je hebt per feedbackronde 14 kalenderdagen de tijd om feedback te geven. In geval van spoed wordt gecommuniceerd hoe lang je de tijd hebt per feedbackronde.
8.4. In de eerste feedbackronde mag je feedback geven op het volgende bij de volgende dienst:
- Schrijven van teksten (niet zijnde social media content): feitelijke onjuistheden, schrijfstijl, structuur van de tekst.
- Communicatie-advies: inhoud, haalbaarheid.
- Social media content: feitelijke onjuistheden, schrijfstijl, ontwerp en/of structuur van de tekst.
In de tweede feedbackronde mag je feedback geven op de punten waarover je in feedbackronde 1 feedback hebt gegeven.
8.5. Je moet al jouw feedback in één keer tegelijk geven. Geef je niet in één keer tegelijk jouw feedback, dan mag ik dat laten gelden als een extra feedbackronde en is lid 9 van dit artikel van toepassing.
Voorbeeld: Geef jij jouw feedback per mail, dan dien jij jouw feedback te bundelen en in één mailtje naar mij te sturen, in plaats van een paar mailtjes achter elkaar.
8.6. Feedback wordt waar mogelijk en indien redelijk, verwerkt tot een definitieve versie.
8.7. Onder niet-redelijke feedback wordt onder andere verstaan, maar dit is niet beperkt tot:
- feedback die (veel) afwijkt van wat eerder besproken is;
- feedback zonder suggesties voor alternatieven of zonder argumentatie. Voorbeeld: “Ik voel deze tekst niet” is feedback zonder argumentatie. “Ik voel deze tekst niet, omdat de tone of voice niet bij mijn bedrijf past” is wel feedback met argumentatie.
8.8. Indien jij niet-redelijke feedback verwerkt wil hebben, dan mag ik een meerprijs in rekening brengen voor het verwerken van deze feedback, al dan niet op basis van mijn op dat moment huidige uurtarief. Daarnaast behoud ik het recht om niet-redelijke feedback te weigeren om te verwerken.
8.9. Indien jij een extra feedbackronde wenst, of wanneer er sprake is van niet in één keer tegelijk feedback geven, dan mag ik een meerprijs in rekening brengen voor het meerwerk wat ik doe, al dan niet op basis van mijn op dat moment huidige uurtarief.
8.10. Indien jij niet binnen de aangegeven feedbacktermijn reageert op een conceptversie, dan zijn de gevolgen daarvan voor jou. Dat betekent dat de opleverdatum bijgesteld kan worden, zonder dat ik schadevergoeding aan jou verschuldigd ben. Ook mag ik tussentijds de resterende betaling factureren.
9. Verzetten van afspraken / no show
Definitie
9.1. Onder afspraken worden in dit artikel verstaan: een fysieke, online of telefonische meeting, die al dan niet benodigd is voor mij om mijn werkzaamheden te kunnen verrichten.
Verzetten door jou
9.2. Jij kan een afspraak maximaal één keer verzetten, behalve als er sprake is van aantoonbare overmacht.
9.3. Een afspraak moet uiterlijk 48 uur van tevoren verzet worden, behalve als er sprake is van aantoonbare overmacht. Verzet je de afspraak niet uiterlijk 48 uur van tevoren, dan mag ik mijn op dat moment geldende uurtarief extra in rekening brengen voor de uren die waren ingepland.
9.4. De risico’s en gevolgen van het verzetten van een afspraak zijn voor jou.
Verzetten door mij
9.5. Het staat mij vrij om een afspraak te verzetten, zonder schadevergoeding aan jou verschuldigd te zijn.
9.6. Indien ik een afspraak moet verzetten omdat de gevraagde informatie, media, gegevens of bescheiden niet op tijd door jou zijn geleverd vóór de afspraak, dan mag ik mijn op dat moment geldende uurtarief extra in rekening brengen voor de ingeplande uren voor elke keer dat de afspraak om deze reden moet worden verzet.
No show
9.7. Indien jij niet op een afspraak verschijnt (no show), dan heb jij geen recht op (gedeeltelijke) restitutie. Wanneer jij nog niet hebt betaald, dan blijf jij bij no show het geheel overeengekomen bedrag voor de opdracht verschuldigd.
9.8. Van no show is sprake wanneer jij niet binnen 20 minuten vanaf het tijdstip van de afspraak verschijnt zonder iets te laten weten. Ook als je wel iets laat weten en de afspraak niet meteen verzet, is er ook sprake van no show.
9.9. Ik mag een schadevergoeding vragen in geval van no show. Bijvoorbeeld in de vorm van mijn op dat moment huidige uurtarief voor de geplande uren en de reeds gemaakte onkosten.
10. Geheimhouding
10.1. Ik ben verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die ik in het kader van de opdracht van jou heb verkregen. Informatie geldt in elk geval als vertrouwelijk als dit door jou is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
10.2. Geheimhouding geldt niet (meer) indien de betreffende informatie:
- al openbaar of algemeen bekend is (geworden);
- niet (meer) vertrouwelijk is;
- niet gedurende de overeenkomst aan mij bekendgemaakt is; en/of
- op andere wijze door mij is verkregen.
10.3. Geheimhouding geldt niet voor zover er een wettelijke informatieplicht is opgelegd aan mij. Ik ben in dit geval geen schadevergoeding verschuldigd aan jou. Ook kan jij de overeenkomst dan niet ontbinden.
10.4. Ik zorg ervoor dat de derden die ik ten behoeve van jou inschakel of waaraan ik mijn werk uitbesteed, ook verplicht zich te houden aan dit artikel. Ik ben echter niet aansprakelijk als deze derden zich niet aan dit artikel houden.
11. Overmacht
Bij mij
11.1. Ik hoef mijn verplichtingen uit de overeenkomst niet na te komen indien nakoming tijdelijk of blijvend onmogelijk is geworden door overmacht.
11.2. Onder overmacht wordt verstaan elke niet-toerekenbare onmogelijkheid om de verplichtingen van de overeenkomst na te komen, zoals onder andere, maar niet uitsluitend: brand, ongevallen, softwarestoringen, computerstoringen, storingen of uitvallen van internet, telecommunicatie-infrastructuur, een netwerkaanval, DoS of DDoS-attacks, stroomstoringen, onverwachte wegwerkzaamheden, oponthoud in het verkeer, ziekte, overheidsmaatregelen, epidemieën, en pandemieën.
11.3. Ik stel jou zo spoedig mogelijk op de hoogte van de overmachtsituatie.
11.4. In geval van overmacht zoek ik samen met jou naar een passende oplossing, al dan niet om de overeenkomst alsnog na te komen.
11.5. In geval van overmacht hoef ik jou geen schadevergoeding te betalen.
11.6. In geval van overmacht heb jij geen recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, tenzij anders overeengekomen.
11.7. In geval van overmacht heb jij geen recht jouw verplichtingen op te schorten, tenzij anders overeengekomen.
Bij jou
11.8. Ook jij moet een overmachtsituatie aan jouw zijde zo spoedig mogelijk aan mij bekend maken.
12. Tussentijdse beëindiging
Opzegging
12.1. Wij mogen de overeenkomst allebei tussentijds per direct schriftelijk door opzegging beëindigen. Uitzondering is als er sprake is van een overeenkomst waarbij ik maandelijkse werkzaamheden voor jou verricht of werkzaamheden doe op basis van maandelijkse facturatie: dan geldt er een opzegtermijn van één maand. Voorbeeld: wordt een overeenkomst met maandelijkse werkzaamheden opgezegd op 14 mei, dan eindigt de overeenkomst na 14 juni.
12.2. Uitzondering op de opzegtermijn genoemd in vorig lid, is indien zich een dringende reden voordoet die dit rechtvaardigt. Hiervan is in ieder geval sprake van indien de andere partij:
- failliet is verklaard;
- (voorlopige) surseance van betaling wordt verleend;
- zijn bedrijf heeft stilgelegd of aan het liquideren is;
- ondanks sommatie de verplichtingen uit deze overeenkomst niet (voldoende) nakomt, dan wel er redelijke gronden zijn om aan te nemen dat de andere partij deze verplichtingen niet zal nakomen;
- zich schuldig maakt aan fraude, handelingen in strijd met de wet en/of regelgeving, of onbetamelijk gedrag op grond waarvan van de andere partij in redelijkheid niet verwacht kan worden de overeenkomst voort te zetten;
- toegelaten is tot de wettelijke schuldsanering;
- overlijdt.
12.3. Ik behoud in geval van opzegging van een overeenkomst door jou aanspraak op betaling van het volgende bij de volgende diensten:
- Overeenkomst met maandelijkse werkzaamheden / overeenkomst met werkzaamheden op basis van maandelijkse facturatie
de reeds gewerkte uren t/m de opzegtermijn is afgelopen. Wordt er opgezegd volgens lid 2, dan worden de reeds gewerkte uren betaald t/m moment van opzegging. - Alle andere diensten die niet vallen onder sub A (op basis van vast tarief)
het totaal overeengekomen bedrag. - Alle andere diensten die niet vallen onder sub A (op basis van uurtarief)
de reeds gewerkte uren.
Daarnaast behoud ik recht op de reeds gemaakte onkosten, en/of eventueel aanvullend naar redelijkheid vast te stellen loon.
12.4. Ik behoud in geval van opzegging van een overeenkomst door mijzelf aanspraak op betaling van het volgende bij de volgende diensten:
- Overeenkomst met maandelijkse werkzaamheden / overeenkomst met werkzaamheden op basis van maandelijkse facturatie
de reeds gewerkte uren t/m de opzegtermijn is afgelopen. Wordt er opgezegd volgens lid 2, dan worden de reeds gewerkte uren betaald t/m moment van opzegging. - Diensten die niet onder sub A vallen die op basis van uurtarief worden verricht
de reeds gewerkte uren. - Schrijven van teksten (wat niet onder sub A valt en op basis van vast tarief is)
- Indien de briefing is geweest: 15% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de eerste conceptversie is geleverd: 75% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de tweede conceptversie is geleverd: 90% van het totaal overeengekomen bedrag - Het geven van communicatie advies (wat niet onder sub A valt en op basis van vast tarief is)
- Indien de briefing is geweest: 10% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien een eventuele brainstormsessie is geweest: 20% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien ik het advies/plan heb geleverd: 70% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien het door mij gegeven advies door mij is geïmplementeerd: 90% van het totaal overeengekomen bedrag - E-mailmarketing (wat niet onder sub A valt en op basis van vast tarief is)
- Indien de briefing is geweest: 15% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de eerste conceptversie is geleverd: 75% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de tweede conceptversie is geleverd: 90% van het totaal overeengekomen bedrag - Projectmanagement (wat niet onder sub A valt en op basis van vast tarief is)
naar rato er werkzaamheden zijn verricht. - Webbeheer (wat niet onder sub A valt en op basis van vast tarief is)
naar rato er werkzaamheden zijn verricht. - PR (wat niet onder sub A valt en op basis van vast tarief is)
- Indien de briefing is geweest: 10% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de eerste conceptversie is geleverd: 60% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de tweede conceptversie is geleverd: 80% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien het persbericht is uitgestuurd: 90% van het totaal overeengekomen bedrag - Social media content (wat niet onder sub A valt en op basis van vast tarief is)
- Indien de briefing is geweest: 15% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de eerste conceptversie is geleverd: 75% van het totaal overeengekomen bedrag
- Indien de tweede conceptversie is geleverd: 90% van het totaal overeengekomen bedrag
Daarnaast behoud ik recht op de reeds gemaakte onkosten, en/of eventueel aanvullend naar redelijkheid vast te stellen loon.
Ontbinding
12.5. Wij mogen allebei de overeenkomst ontbinden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. De tekortschietende partij dient eerst in gebreke gesteld te worden en een redelijke termijn gegeven te worden om na te komen, behalve als de nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk is.
12.6. Ik behoud in geval van ontbinding van een overeenkomst door één van ons op grond van vorig lid altijd aanspraak op betaling conform lid 4 van dit artikel.
12.7. Indien de overeenkomst ontbonden wordt op grond van lid 5 van dit artikel, en jij op moment van ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst hebt ontvangen, dan zullen deze prestaties geen voorwerp van ongedaanmaking zijn.
Schadevergoeding
12.8. Ik hoef jou geen schadevergoeding te betalen wanneer ik een overeenkomst met jou ontbind of opzeg.
13. Vrijwaring & Aansprakelijkheid
Vrijwaringen
13.1. Je vrijwaart mij voor alle aanspraken van derden, die stellen schade te hebben geleden door of in verband met de werkzaamheden die door mij ten behoeve van jou zijn uitgevoerd.
13.2. Je vrijwaart mij voor alle aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op alle door jou verstrekte informatie, gegevens, media en bescheiden die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
Aansprakelijkheid
13.3. Ik ben niet aansprakelijk voor schade doordat ik van door jou gegeven onjuiste, onvolledige of onbetrouwbare informatie ben uitgegaan.
13.4. Ik ben niet aansprakelijk voor indirecte schade, ofwel schade die niet in rechtstreeks causaal verband staat met een toerekenbare tekortkoming van mij. Hieronder wordt begrepen, maar dit is niet beperkt tot: gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
13.5. Ik ben uitsluitend aansprakelijk voor schade die jij lijdt indien en voor zover deze schade door mij is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
13.6. Indien ik aansprakelijk ben voor enige schade, dan ben ik slechts aansprakelijk voor schade die direct voortvloeit uit of verband heeft met de overeenkomst (“directe schade”). Onder directe schade wordt verstaan:
- redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze Algemene Voorwaarden;
- redelijke kosten gemaakt om een gebrekkige prestatie van mij aan de overeenkomst te laten beantwoorden voor zover deze aan mij toegerekend kunnen worden;
- redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover jij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot voorkoming of beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
13.7. Indien ik aansprakelijk ben, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het eigen risico. Wordt er niets uitgekeerd door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag, of niet het gehele bedrag, dan is mijn aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Bij maandelijkse werkzaamheden of overeenkomsten op basis van maandelijkse facturatie is de aansprakelijkheid bij gebrek aan uitkering door een verzekeringsmaatschappij beperkt tot het factuurbedrag van de maand waarin de schade heeft plaatsvonden.
13.8. Elke aansprakelijkheid vervalt door het verloop van één jaar vanaf het moment dat de overeenkomst door voltooiing, opzegging of ontbinding is geëindigd.
14. Intellectuele eigendomsrechten
14.1. Ik behoud mij, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen, de rechten en bevoegdheden voor die mij toekomen op grond van het intellectuele eigendomsrecht.
14.2. Jij mag niet zonder mijn voorafgaande schriftelijke toestemming de door mij vervaardigde werken verveelvoudigen, openbaar maken of op een andere manier ter kennis van derden brengen, tenzij anders overeengekomen of anders voortvloeit uit de aard van de overeenkomst.
14.3. Onder vervaardigde werken wordt onder andere verstaan, maar dit is niet beperkt tot: uitwerkingen van adviezen, teksten en visuals.
14.3. De door mij vervaardigde werken mogen niet anders of langer gebruikt worden dan overeengekomen.
14.4. Je mag de door mij geleverde teksten en visuals aanpassen. Wanneer mijn (bedrijfs)naam vermeld staat bij een tekst, moet je echter eerst toestemming vragen voordat je dit doet.
14.4. De intellectuele eigendomsrechten die rusten op door mij vervaardigde werken blijven bij mij en worden niet overgedragen aan jou.
14.5. Conceptversies mogen nooit verveelvoudigd of openbaar gemaakt worden door jou.
14.6. Je mag geen:
- intellectueel eigendomsrecht uit een met mij gesloten overeenkomst aan derden overdragen, en/of
- licentie aan derden geven met betrekking tot de door mij vervaardigde werken,
behalve wanneer ik schriftelijk toestemming geef.
14.7. Je moet akkoord aan mij vragen om een andere naam dan die van mij(n bedrijf) onder de door mij vervaardigde werken te mogen zetten.
14.8. Tenzij de gevolgen daarvan in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid, mag jij niet zonder mijn toestemming door mij vervaardigde werken gebruiken of verder laten uitwerken, en de licentie komt te vervallen:
- indien jij jouw betalingsverplichtingen niet of niet volledig nakomt of op een andere manier in gebreke bent;
- indien de Opdracht voortijdig wordt beëindigd zoals genoemd in artikel 12;
- in geval van jouw faillissement, tenzij de intellectuele eigendomsrechten volledig aan jou zijn overgedragen.
14.9. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bewaren van de door mij geleverde vervaardigde werken.
14.10. Ik behoud de vrijheid, met inachtneming van jouw belangen, om door mij vervaardigde werken zelf direct na levering aan jou te gebruiken voor: mijn online portfolio (zoals op social media en mijn eigen website), mijn offline portfolio, eigen publiciteit, verwerving van opdrachten, en andere manieren van zelfpromotie, zoals het openbaar maken en verveelvoudigen van drukwerk ter zelfpromotie. Ik mag hier jouw bedrijfsnaam bij zetten. Uitzondering is wanneer jij uitdrukkelijk van tevoren bezwaar maakt en tussen ons schriftelijk afspraken gemaakt zijn.
15. Klachten
15.1. Klachten over de (uitvoering van de) overeenkomst, moeten binnen bekwame tijd nadat jij een gebrek hebt ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij mij.
15.2. Indien een gebrek later dan de in het vorige lid genoemde termijn wordt gemeld, dan kan jij geen beroep meer doen op eventuele ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding.
15.3. Ik beantwoord klachten binnen een termijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de klacht. Indien de klacht een langere verwerkingstijd vraagt, dan laat ik binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht aan jou weten wanneer jij een antwoord kan verwachten.
15.4. Jij dient mij in ieder geval 6 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen, tenzij het redelijk is dat ik langer de tijd krijg.
15.5. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
16. Overige bepalingen
16.1. Op de rechtsverhouding tussen ons is het Nederlands recht van toepassing.
16.2. We zullen pas een beroep op de rechter doen nadat we ons tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
16.3. Ik ben op ieder moment bevoegd wijzigingen aan te brengen in deze voorwaarden, welke in werking treden op het aangekondigde tijdstip. Ik stuur jou de gewijzigde voorwaarden tijdig toe.
16.4. Is geen tijdstip van inwerkingtreding medegedeeld aan jou, dan treden de wijzigingen tegenover jou in werking wanneer jou de wijziging is medegedeeld.
16.5. Bij nietigheid of vernietigbaarheid van een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden, zullen de overige bepalingen van kracht blijven.
16.6. In het geval van nietigheid of vernietigbaarheid van een bepaling, zullen we in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen.